इस सीरीज को देखने के लिए यहाँ क्लिक करें 👇

      

 Latest Podcast Discussion

Click to this Banner for Listen


 

Language

Wednesday, April 22, 2020

Creating an Inclusive school Important Question


B.Ed. Year 2020 Important Question
Creating an Inclusive school



Unit I


01.  What do you mean by ‘Special Education’? Discuss the Philosophy of special education.
'विशेष शिक्षा' से आपका क्या तात्पर्य है? विशेष शिक्षा के दर्शन पर चर्चा करें।

02.  Discuss the main provisions of persons with Disability Act. 1995 with reference to education of children with special needs.
विकलांगता अधिनियम वाले व्यक्तियों के मुख्य प्रावधानों पर चर्चा करें। 1995 विशेष जरूरतों वाले बच्चों की शिक्षा के संदर्भ में।

03. Critically analyze the role of NGO in providing educational opportunities to special children and Discuss the SSA 2002 regards with inclusive education.
विशेष बच्चों को शैक्षिक अवसर प्रदान करने और SSA 2002 के बारे में समावेशी शिक्षा के संबंध में चर्चा करने के लिए आलोचनात्मक रूप से एनजीओ की भूमिका का विश्लेषण करें।


Unit II






04. Define Mental Retardation Explain the Major characteristics of mentally Retarded children.
मानसिक मंदता को परिभाषित करें मानसिक रूप से मंद बच्चों की प्रमुख विशेषताएं बताएं।

05.   Define the verbal and hearing Impairment describe the major characteristics of verbal and hearing impaired children. And what strategies should be adopted for providing learning experiences to hearing and verbal impaired students.
मौखिक और श्रवण की कमी को प्रभावित करें मौखिक और श्रवण बाधित बच्चों की प्रमुख विशेषताओं का वर्णन करें। और श्रवण और मौखिक छात्रों को सीखने के अनुभव प्रदान करने के लिए क्या रणनीति अपनाई जानी चाहिए।

06.  Explain the role of community and family in inclusive education and infrastructural modification are needed in school for inclusive education.
 समावेशी शिक्षा में समुदाय और परिवार की भूमिका के बारे में बताएं और समावेशी शिक्षा के लिए स्कूल में अवसंरचनात्मक संशोधन की आवश्यकता है।

Unit III



07.   What do you mean by inclusive behavior in class room ? And write the special provision of CBSE to make examination learner friendly with special reference of differently able students
क्लास रूम में समावेशी व्यवहार का क्या मतलब है? और अलग-अलग सक्षम छात्रों के विशेष संदर्भ के साथ परीक्षा शिक्षार्थी को अनुकूल बनाने के लिए सीबीएसई के विशेष प्रावधान को लिखें।.

08.   Discuss the role of Occupational Therapist in school.
स्कूल में व्यावसायिक चिकित्सक की भूमिका पर चर्चा करें।

09.  Write short notes on the following:
निम्नलिखित पर छोटे नोट लिखें:

(a) The rehabilitation council of India (भारतीय पुनर्वास परिषद)
(b) Teaching learning material (शिक्षण अधिगम सामग्री)
(c) Inclusive education record keeping and maintenance (समावेशी शिक्षा रिकॉर्ड रखने और रखरखाव)
(d) Integrated Education (एकीकृत शिक्षा)
(e) Cooperative learning (सहकारी शिक्षा)
(f) Peer tutoring (मित्र शिक्षक)
(g) Multi-sensory teaching (बहु-संवेदी शिक्षण)
(h) Special teacher (विशेष शिक्षक)
(i) Social learning (सामाजिक शिक्षण)



No comments:

Post a Comment

"Attention viewers: Kindly note that any comments made here are subject to community guidelines and moderation. Let's keep the conversation respectful and constructive. Do not add any link in comments. We are also Reviewing all comments for Publishing. Thank you for your cooperation!"

POPULAR TOPIC

LATEST VIDEO