Learning and Teaching
All India Universities || B.Ed. Important Question
2020
Explanation Video ↓
Unit 01 || इकाई 01
01. Define learning. Explain the
different types of learning and discuss its characteristics.
अधिगम से आप क्या समझते हैं ? इसकी विभिन्न प्रकारों की व्यख्या करें और इसकी विशेषताओं का वर्णन करें।
02. Describe the pedagogy principles
of learning from constructionist's point of view.
सृजनवादी दृष्टिकोण से अधिगम के शिक्षण शास्त्रीय सिद्धांतों का वर्णन करें।
03. Discuss the cognitive theory of learning as a pedagogic principle.
अधिगम के शिक्षाशास्त्रीय सिद्धांत के रूप में संज्ञानात्मक सिद्धांत की विवेचना करें।
Unit 02 || इकाई 02
01. How hereditary factors influence learning ? Explain.
अनुवांशिक कारक अधिगम को कैसे प्रभावित करता हैं ? व्याख्या करें।
02. How is forgetting ? What are the factors that affect it ?
भूलना क्या हैं ? छात्र कैसे भूलते हैं और भूलने को प्रभावित करने वाले कारक की व्याख्या करें।
03. students learn best when they are ready to learn discuss with example readiness of learners in crucial for learning.
छात्र जब सीखने के लिए तत्पर होते हैं तब वे बेहतर सिखते हैं। छात्रों की तत्परता सीखने के लिए किस प्रकार महत्वपूर्ण हैं उदाहरण सहित चर्चा करें।
Unit 03 || इकाई 03
01. Define Teaching, Explain post active phase with suitable example and Explain how teaching is a planned active phase.
शिक्षण को परिभाषित करें ? उत्तर क्रियात्मक अवस्था का वर्णन करें उदाहरण सहित और शिक्षण एक योजनाबद्ध क्रियाकलाप हैं ? व्यख्या करें।
02. What is Pre-active phase of teaching ? Discuss the role of teacher in Pre-active phase of teaching.
शिक्षण की पूर्व क्रियात्मक अवस्था क्या हैं ? शिक्षण के पूर्व क्रियात्मक अवस्था में शिक्षक की भूमिका की विवेचना करें।
03. Discuss the need of professional growth of teacher.
शिक्षक के व्यवसायिक विकास की आवश्यकताओं की विवेचना करें।
Unit 04 || इकाई 04
01. What is lesson plan ? differentiate between unit plan and lesson plan.
पाठ योजना क्या हैं ? इकाई योजना और पाठ योजना में अन्तर स्पष्ट करें।
02. What is Group discussion ? How group discussion can be used in teaching ? Explain
समूह चर्चा क्या हैं ? शिक्षण में समूह चर्च का उपयोग किस प्रकार किया जा सकता हैं ? वर्णन करें।
03. Discuss the roles and functions of teacher in the interaction phase with special reference to problem based learning project based learning.
शिक्षक की भूमिका व कार्य पर बहस अन्तः क्रिया चरण में समस्या आधारित अधिगम /योजना आधारित अधिगम के विशेष संदर्भ में करें।
Unit 05 || इकाई 05
01. Analyse teaching by using different media in detail.
विभिन्न मिडिया का प्रयोग करते हुए शिक्षण की विवेचना विस्तार से करें।
02. Explain the functions of teacher if the post-active phase of teaching .
शिक्षण के अवस्था में शिक्षक की उत्तर क्रियात्मक कार्यों का वर्णन करें।
03. what is feedback ? What is the importance of feedback in teaching learning process ?
पृष्ठपोषण क्या हैं ? शिक्षण अधिगम प्रक्रिया में पृष्ठपोषण का क्या महत्त्व हैं।
No comments:
Post a Comment
"Attention viewers: Kindly note that any comments made here are subject to community guidelines and moderation. Let's keep the conversation respectful and constructive. Do not add any link in comments. We are also Reviewing all comments for Publishing. Thank you for your cooperation!"