B.Ed. Year 2024 Important Question
Knowledge
and curriculum (ज्ञान और पाठ्यक्रम)
Unit I
1. Define Knowledge discuss the concept of knowledge according to Naturalism and Empiricism.
ज्ञान को परिभाषित करें प्रकृतिवाद और अनुभववाद के अनुसार ज्ञान की अवधारणा पर चर्चा करें।
Answer
2. What do you mean by Knowledge construction ? Explain the different ways methods of knowing with suitable examples.
ज्ञान निर्माण से आपका क्या अभिप्राय है? उपयुक्त उदाहरणों के साथ जानने के विभिन्न तरीकों की व्याख्या करें।
Answer
3. Describe the role of sensation, perception and concept formation in knowledge acquisition.
ज्ञान प्राप्ति में संवेदना, धारणा और अवधारणा गठन की भूमिका का वर्णन करें।
Answer
Unit II
1. Critically analyze the hypothesis of education described in the National Discussion Framework 2005.
राष्ट्रीय चर्चा फ्रेमवर्क 2005 में वर्णित शिक्षा की परिकल्पना का गंभीर रूप से विश्लेषण करें।
Answer
2. Write the meaning and nature of Education. Differentiate among training, literacy, information, instruction and knowledge with suitable examples.
शिक्षा का अर्थ और स्वरूप लिखिए। उपयुक्त उदाहरणों के साथ प्रशिक्षण, साक्षरता, सूचना, निर्देश और ज्ञान के बीच अंतर स्पष्ट करें ।
3. Education is the powerful instrument of social, economic and political change in the light of this statement discuss the major purpose of education.
शिक्षा इस कथन के आलोक में सामाजिक, आर्थिक और राजनीतिक परिवर्तन का सशक्त साधन है, शिक्षा के प्रमुख उद्देश्य पर चर्चा करती है।
Unit III
1. Discuss the educational ideas of Rabindra Nath Tagore. To what extent, Tagore’s emphasis on naturalistic tendency in education can be incorporated in present education system ?
रवीन्द्र नाथ टैगोर के शैक्षिक विचारों पर चर्चा करें। वर्तमान शिक्षा प्रणाली में शिक्षा में प्राकृतिक प्रवृत्ति पर टैगोर का जोर किस सीमा तक शामिल हो सकता है?
Answer
2. Explain the educational ideas of Gijubhai Bhadheka. How it is relevant in present situation ?
गिजुभाई भदहेका के शैक्षिक विचारों की व्याख्या करें। वर्तमान स्थिति में यह कैसे प्रासंगिक है?
Answer
3. Discuss the educational ideas of sri Aurbindo. Which facts of educational ideas of sri Aurbindo are relevant for today’s education.
श्री अरबिन्दो के शैक्षिक विचारों पर चर्चा करें। श्री अरबिंदो के शैक्षिक विचारों के कौन से तथ्य आज की शिक्षा के लिए प्रासंगिक हैं।
Answer
Unit IV
1. Discuss the role of central and state government in the development of curriculum in school.
स्कूल में पाठ्यक्रम के विकास में केंद्र और राज्य सरकार की भूमिका पर चर्चा करें।
2. What are the different facts of curriculum? Write the basic principles of curriculum developments.
पाठ्यक्रम के विभिन्न तथ्य क्या हैं? पाठ्यक्रम के विकास के मूल सिद्धांतों को लिखें।
3. Explain the significance of Core Curriculum in the context of Indian Education, and explain the Hidden curriculum in school.
भारतीय शिक्षा के संदर्भ में कोर पाठ्यक्रम के महत्व को समझाएं, और स्कूल में छिपे हुए पाठ्यक्रम की व्याख्या करें।
Unit V
1. How to affects the curriculum development ? Explain it with examples.
पाठ्यक्रम विकास को कैसे प्रभावित किया जाए? इसे उदाहरण सहित समझाइए।
2. write short notes on any two of the following:
निम्नलिखित में से किसी दो पर छोटे नोट लिखें:
NCF-2009 Major recommendations
Concept of syllabus
Forms of Knowledge
Socio perspective of curriculum development.
NCF-2009 प्रमुख सिफारिशें
पाठ्यक्रम की अवधारणा
ज्ञान का रूप
पाठ्यक्रम विकास का सामाजिक दृष्टिकोण।
No comments:
Post a Comment
"Attention viewers: Kindly note that any comments made here are subject to community guidelines and moderation. Let's keep the conversation respectful and constructive. Do not add any link in comments. We are also Reviewing all comments for Publishing. Thank you for your cooperation!"