B.Ed.
Year 2020 Important Question
Assessment
for Learning
Unit I
1. What do you mean by Evaluation, Discuses
the inter-relationships between Evaluation, Measurement and Assessment?
मूल्यांकन से आपका क्या तात्पर्य है, मूल्यांकन, मापन और मूल्यांकन के बीच अंतर-संबंधों को अस्वीकार करता है।
2. Discuss the various purposes of
Assessment with appropriate examples. Describe the principles of Assessment.
उपयुक्त उदाहरणों के साथ मूल्यांकन के विभिन्न उद्देश्यों पर चर्चा करें। मूल्यांकन के सिद्धांतों का वर्णन करें।
3. Explain the types of Evaluation,
and explain any tool to assess the procedure of learning.
Unit II
1. What is meant by portfolio Assessment?
Discuss its scope and uses.
पोर्टफोलियो असेसमेंट का क्या मतलब है? इसके दायरे और उपयोगों पर चर्चा करें।
2. What do you mean by Assessment device?
Explain the various devices that can be used for assessment of student’s achievement.
असेसमेंट डिवाइस से आपका क्या मतलब है? छात्र की उपलब्धि के आकलन के लिए इस्तेमाल किए जा सकने वाले विभिन्न उपकरणों के बारे में बताएं।
3. How constructive perspectives of
assessment differ from behaviorist perspective of assessment?
मूल्यांकन का रचनात्मक दृष्टिकोण मूल्यांकन के व्यवहारवादी दृष्टिकोण से कैसे भिन्न है?
Unit III
1. What are the various dimensions
of learning? Discuss the types of performance tool which we use for the
assessment of skills of teachers.
सीखने के विभिन्न आयाम क्या हैं? प्रदर्शन टूल के प्रकारों पर चर्चा करें जो हम शिक्षकों के कौशल के मूल्यांकन के लिए उपयोग करते हैं।
2. Problem solving and decision
making is a part of cognitive learning explain.
समस्या समाधान और निर्णय लेना संज्ञानात्मक सीखने की व्याख्या का एक हिस्सा है।
3. Define Grading Explain the different
types and applications of grading.
ग्रेडिंग को परिभाषित करें ग्रेडिंग के विभिन्न प्रकारों और अनुप्रयोगों की व्याख्या करें।
Unit IV
1. Discuss how progressive reports
and cumulative record are significant in analyzing and interpreting students’
performance.
छात्रों के प्रदर्शन का विश्लेषण और व्याख्या करने में प्रगतिशील रिपोर्ट और संचयी रिकॉर्ड कितने महत्वपूर्ण हैं, इस पर चर्चा करें।
2. Constructive feedback can help in
learner’s development as well as in teachers self-improvement discuss.
रचनात्मक प्रतिक्रिया शिक्षार्थी के विकास के साथ-साथ शिक्षकों के आत्म-सुधार चर्चा में मदद कर सकती है।
3. What is the role of CBSE in
grading system? Explain the importance of grading system in student’s
assessment.
Unit V
1. Critically examine the pertinent
issues in assessment and evaluation.
मूल्यांकन और मूल्यांकन में प्रासंगिक मुद्दों की गंभीर रूप से जांच करें।
2. Analyses critically the present
system of Evaluation in school education.
स्कूली शिक्षा में मूल्यांकन की वर्तमान प्रणाली का गंभीर विश्लेषण करता है।
3. Write short notes the following:
निम्नलिखित को टिपनी लिखेंं:
- Question Bank प्रश्न बैंक
- Achievement test उपलब्धि परीक्षण
- Norm-Referenced Evaluation सामान्य-संदर्भित मूल्यांकन
- Self –Assessment आत्म मूल्यांकन
- CCE-Continuous and Comprehensive Evaluation सीसीई-सतत और व्यापक मूल्यांकन
- Objectivity versus Subjectivity उद्देश्य बनाम विषय
- Technology Based Examination प्रौद्योगिकी आधारित परीक्षा
- Grading System ग्रेडिंग प्रणाली
No comments:
Post a Comment
"Attention viewers: Kindly note that any comments made here are subject to community guidelines and moderation. Let's keep the conversation respectful and constructive. Do not add any link in comments. We are also Reviewing all comments for Publishing. Thank you for your cooperation!"